Bäst när det gäller……….

Vilken helg det har varit!! Först i fredags så var det, det sedvanliga fredags mys därefter blev det ”varg safari” attan vad spännande det var! Coachen kände till ett område en bit härifrån där det håller till en flock på 7 individer så det var med stor spänning vi åkte dit i hopp om att få höra dem yla eller ännu bättre att få se en skymt av dem! Vädret var perfekt och vi for runt i området runt midnatt, men tyvärr hade vi inte turen på vår sida denna gång men det ska bli flera turer dit var så säkra!

Denna helg var det så dags för min eminente webb master her self Jasna att ta sig ann den ej helt enkla uppgiften att få sin härliga unghund ”Jem” godkänd! Det har varit stolpe ut ett par gånger så nu var det sista chansen för säsongen så mkt stod på spel!

Jag skulle få den stora äran att närvara och bevittna och dokumentera denna händelse vilket jag tackade JA till utan att tveka, ty detta ville man ej missa!

Dessutom är det alltid skitkul att åka med Jasna någonstans ty man får se så mkt av Sverige som man inte trodde man skulle få se! Och så också denna gång, men lita på att vi hade hur kul som helst! Är numera mkt väl bekant med landskapet Södermanland!

"Jem" har ett mkt bra tryck på fåren och kommer även att bli en bra nöthund ty hon backar inte för ngt en viktig egenskap att ha när man startar en hund på VP!

Vi startade i mkt god tid (som väl var) och Jasna hade programmerat hennes gps så nu kunde inget gå fel trodde vi……. Pyttsan efter 1 1/2 timme indikerade gps att vi körde någonstans där det inte fanns någon väg och att vi skulle svänga där det ej fanns någon avfart osv…….Jasnas temp började stiga högst betänkligt och jag befarade att kok punkten började närma sig. Men efter lite kringeli krokar så kom vi på rätt väg igen ja det vill säga ett tag i alla fall O):-

För när vi började närma oss målet för dagen så stängde Jasna av gpsen och då var det kört igen och innan vi visste ordet av så var vi långt åt skogen fel……….det enda sällskap vi hade var en skabbräv + lite dovhjortar och dom fick se oss flera gånger kan jag säga!!!

Tänk vad enkelt det kan vara om man gör rätt...........

Men efter ett antal samtal till tävlings ansvarig så lyckades vi emellertid komma rätt!

Tävlingen hade redan börjat och Jasnas start nummer hade redan varit, men som tur var så hade hon fått nytt start nummer och skulle starta sist. Efter att ha visat upp hund o stamtavla så gick Jasna tillbaka till bilen (som stod långt från tävlingsplatsen) för att inte ”Jem” skulle hetsa upp sig. Mkt rutinerat och klokt beslut speciellt när det gäller en unghund!

Fålla ut fullt förstås poängmässigt vad annars??

Jag står och tittar på en tävlande då alla plötsligt börjar fråga var nästa startande var dvs Jasna?? Jag svarade att hon var vid bilen! Men hon ska ju gå nu svarade dom……….nu blev det högsta fart (tur att man är löpare o vältränad) till bilen! Tack o lov satt hunden där men ingen Jasna, jag sprang runt och ropade då jag trodde att hon var och ”pudrade näsan” någonstans…..men så icke!!

Jag ringde och mkt lugnt svarade Jasna: Hellooooo säger Jasna lugnt……….var är du nästan skrek jag! Tittar på tävlingen svarade Jasna lugnt!!

Hur stabilt som helst...........

Men du skall ju gå nu sa jag! Då blev det fart, jag ut med ”Jem” sprang vad som gick ned till tävlings platsen mötte upp Jasna som tog ”Jem” och direkt ut till start pålen!

Kan säga att fåren redan hade stått där en stund och väntat O):-

Total kontroll på läget.......eller?

Med andra ord inte perfekta förberedelser direkt O):-

Emellertid så gick hämtet fint så när som på slutet ”då f-n flög i ” ”Jem” men efter ett mkt smart och rutinerat drag av Jasna så tog sig ”Jem” samman och blev reglerbar igen!

Resten av banan blev en ren ”formsak” av ett rutinerat och skickligt ekipage”

Så kan det se ut när allt stämmer!

72 poäng och godkänd vallhund!!!

Bäst när det gäller blev dagens ord!

Det hela firades med en underbar god måltid på Heby wärdshus Cappicici eller ngt sånt hette det hela en jugoslavisk rätt gott som attan!

Jugoslavisk mat super gott!!

Tusen tack Jasna för underhållningen, uppvisningen och det som alltid mkt trevliga sällskapet!

Smsen fullkomligt "sprutade" in............med alla gratulationer det blir så när man är poppis!!

Jag är så himla glad att jag fick bevittna det hela så ni kan ej ana!

Vilken säsong Åsa och” Bess” Ewa och ”Inte” Anders och ”Maid” avslutades med Jasna och ”Jem”!!

Fan vad ni är bra allihopa man blir så glad och stolt över era prestationer!!

Nästa år kommer Dorthe och ”Lock” att tillhöra det gänget för att inte tala om Kjell och ”King” det ser jag mkt fram emot!

Till sist kan jag meddela att ”Knatte, Fnatte och Tjatte” mår jätte bra än så länge!!

Ha de gott allihopa, nu skall jag skotta snö!!!!

/Shania

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 Responses to Bäst när det gäller……….

  1. Jasna skriver:

    Alltid så sjukt kul att åka någonstans med dig, och tusen tack för sällskapet och coachningen, utan dig hade det nog gått åt pipsvängen igen, du får ju alltid fram det bästa hos en människa när du finns i närheten……
    Puss…..&….Kram

  2. Monkan skriver:

    Vilken tur att du fick tag i Jasna, annars hade kanske inte blivit någon tävling för henne och att hon hade ingen tid att tänka, därför gick det så bra.
    Grattis Jansa.
    Maten såg god ut som den troligen var.
    Mer bilder på Knatte, Fnatte och Tjatte önskas är alltid roligt med uppdateringar.
    Ha en bra vecka. /monkan

  3. Anders & Maid skriver:

    Super Grattis Till Jasna.
    Har man bara viljan så går det…..Bra jobbat.

Lämna en kommentar